365 päivää meditaatiota

Noin vuosi sitten lähdin hakemaan vastauksia perustavanlaatuisiin kysymyksiin: Voiko mieltä treenata? Miten mieli toimii ja mikä voima mieleen kätketyy?

Meditaatioon olin törmännyt jo useasti elämän varrella ja kiinnostus meditaatiota kohtaan oli pikkuhiljaa kasvanut. Kuitenkaan meditaatiota muutamaa mindfullness- harjoitusta lukuunottamatta en ennen tätä prosessia ollut kokeillut, joten päätin sitä vihdoin kokeilla.

Mitä on meditaatio?

Jos ajatellaan aikaa vuosi taaksepäin, olisin vastannut tähän kysymykseen mututuntumalla että meditaatio on jalat ristissä selkä suorana paikoillaan istumista ja yrittämistä olla ajattelematta yhtään mitään. En olisi voinut olla vastauksessani enemmän väärässä.

Nyt vuoden meditaatiota harjoitelleena vastaan, että meditaatio on mielen toiminnan kanssa tutuksi tulemista ja mielen lepuuttamista sen luonnollisessa tilassa sellaisena kuin se milloinkin on. Meditaatiota voidaan tehdä mielen lepuuttamis- tai analyyttisena meditaationa ja meditaatiota voi harjoitella missä ja milloin tahansa sekä missä olosuhteissa tahansa. Syvimmältä olemukseltaan meditaatio voi johtaa oivallukseen siitä, kuka sinä todella olet.

Meditaatiossa voidaan tarkkailla esimerkiksi ajatuksia, tunteita, ääniä, makuja, hajuja, kipua, fyysisiä tuntemuksia, hengitystä jne jne.

Tuskainen alkutaival

Kuten monessa asiassa yleensä, myös meditaatiossa alku on aina vaikeinta. 5 minuuttia istumista paikoillaan ajattelematta mitään tuntui todella vaikealta. Ajatus seilasi paikasta a paikkaan x monta kertaa jo sen viiden minuutin aikana. Meditaatioharjoituksen keskeytti milloin mikäkin ääni, puhelin, koira, naapuri, nälkä tai vessahätä.

Lueskelin meditaatiota käsitteleviä kirjoja ja yritin opetella tekniikkaa, miten meditoida. Välillä kokeilin pitempiä 10-20 minuutin harjoituksia, mutta näistä ei tullut kerrassaan mitään. Tein varmaan suurimman osan asioista tässä kohtaa väärin.

Suunnan muutos

Harjoiteltuani noin kolme kuukautta kuunnellen erilaisia ohjattuja meditaatioita, huomasin että harjoitteluni ei oikein johda mihinkään. Tutkailin erilaisia meditaatiosuuntia, hain tietoa, lueskelin kirjoja ja etsin itselleni oikean tuntuista meditaatio ohjaajaa.

Tutustuin tiibetin-buddhalaiselle pohjalle rakentuvaan meditaatioon, jota buddhalaiset munkit opettivat. Tämä suunta sisälsi syvällisen viisauden keskitiestä: ei kielletä mitään vaan otetaan vastaan sellaisena kuin se on. Huomasin myös, että kyseiseltä suunnalta löytyy meditaatiokurssi, jossa uskonnollinen aspekti on jätetty pois. Tämä tuntui hyvältä, luotin vaisooni joten aloin opiskella tämän suunnan tarjoamaa viisautta meditaatiosta.

Meditaatiota olisi toki voinut harjoitella helpommin ja pinnallissemmin, mutta katsoin parhaaksi mennä harjoittelussa pohjanmaan kautta. Tämä tarkoitti sukeltamista mielen syvimpiin syövereihin. Haasteena harjoittelussa oli, että kaikki oppimateriaali oli englanniksi, joten tämä vaatisi sanavarastoni täydentämistä sanakirjan avulla.

Harjoittelu alkoi tuottaa hedelmää

Suunnanmuutos kannatti, sillä meditaatio alkoi tuottaa tulosta ihmeellisen nopeasti. Järjestelmälliset, viisaat ja hitaasti etenevät opit toimivat kuin junan vessa. Ajatus ei enää hakannut jatkuvasti tuhatta ja sataa, vaan pikkuhiljaa mieli alkaa selkeytyä. Aloin huomaamaan miten ajatukset ovat vain nopeasti ohimeneviä ja niiden virtaan ei tarvinnut tarttua. Mielenrauha, täältäkö se voisi löytyä?

Motivaatio meditaation harjoitteluun parani edistymisen myötä, ja pikkuhiljaa 10-15 minuutin meditaatioharjoitukset saattoivatkin tuntua jo lyhyeltä. Toisinaan harjoittelu ei sujunut oikein mitenkään ja meditaatioharjoitukset olivat lähinnä tuskallisia. Tämä kuitenkin on aivan normaalia, sillä mieli on aivan kuin suuri järvi, välillä se myrskyää ja välillä se on tyyni. Tämä on mielen luonnollinen ominaisuus.

Yli 200 tuntia harjoittelua

Jatkoin harjoittelua sinnikkäästi jokainen päivä ja tein harjoituksia aamulla ja illalla. Toisinaan ei olisi yhtään innostanut, mutta silti aina jostain kaivoin motivaation harjoitukseen.

Ehkä se, mikä motivoi eniten, oli kun aloin huomaamaan pienenpieniä muutoksia. Jokin asia, kuten vaikka ääni joka ärsytti aiemmin, ei enää vaikuttanut niin suuresti. Aivan selkeästi inhottavan äänen meditointi oli toiminut. Kuinka mielenkiintoista tämä olikaan!

Huomioita vuoden meditaatiota harjoitelleena

Vaikkakin mielen treenaaminen on prosessi, jossa riittää haastetta ja vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa, mieltä todellakin voi treenata. Aivojen neuroplastisuuden avulla aivot muokkaantuvat jatkuvasti ja niitä voidaan opettaa uusiin asioihin.

Omalla kohdallani meditaatio auttaa esimerkiksi selkeyttämään ajatuksia ja parantaa keskittymistä. Meditaatio mielen lepuuttamismeditaationa auttaa nukkumaan paremmin. Meditaation avulla oppii huomaamaan, miten omilla ajatuksillaan voi luoda itselleen ns. turhaa kärsimystä, joka on syvimmiltä ominaisuuksiltaan vain mielen luomaa illuusiota. Yhtenä tärkeimmistä, meditaatio opettaa päästämään irti.

Meditaation harjoitteleminen voi myös johtaa asioihin, joita ei koskaan edes villeimmissä unelmissa olisi uskonut mahdolliseksi. Mikä voima meidän mieleemme kätkeytyykään?

Vuoden harjoittelun jälkeen jatkan aivan ehdottomasti harjoittelua. Niin paljon se antaa, niin mielenkiintoista se on, niin suuri voima siihen kätkeytyy, että suosittelen meditaatiota meille kaikille.



Oletko sinä oman mielesi kapelimestari, vai annatko hullun apinamielen johtaa elämääsi puolestasi? Elämä on täynnä valintoja, tässäkin asiassa valinta on sinun.

Tämän artikkelin tarkoitus on jakaa tietoa meditaatiosta ja ymmärrystä siitä, että mikäli haluamme muuttaa maailmaamme, meidän on ensin tutustuttava itseemme.

– Simo


Tämä ei ole maksettu mainos, vaan lämmin suositus erittäin hyvästä ja laadukkaasta meditaatiokurssista kaikille meditaatiosta kiinnostuneille:
Tergar – Joy Of The Living

Lopuksi vielä muutamia kirjasuosituksia mielen ja meditaation ihmeellisestä maailmasta (englanniksi):

Bruce Lipton – Biology of belief
Dawson church – Mind to matter
Yongey Rinpoche – Joy of the Living & Joyful wisdom
Joe Dispenza – Becoming supernatural & Breaking the habit of being yourself

Youtubesta löytyy lisäksi loistavaa materiaalia mm:
Rupert Spira, Echart Tolle, Joe Dispenza, William Buhlman, Conscious collective, Monroe Institute, vieläpä täysin ilmaiseksi.