Operaatio kehoprojekti

Työurallani yksilövalmennuksen ja kehonhuollon parissa olen saanut kunnian auttaa jo monia henkilöitä toteuttamaan unelmiaan. Koska keho on aina jatkuvassa muutoksen tilassa, vaaditaan myös jatkuvaa huolenpitoa kehosta, että se pysyy kunnossa. Toisinaan homma voi kuitenkin lipsahtaa.

Aloitin joulukuun -21 puolivälissä projektin, jonka tarkoituksena oli saada keho jälleen entistä parempaan kuntoon, painosta hieman pois ja etenkin kaventaa vyötäröä. Outo “potkupallo” oli päässyt hivuttautumaan vyötärölleni pikkuhiljaa. Olin lipsunut syömisistäni liikaa.

2,5kk aikana paino putosi 7kg ja vyötärö kaventui 8cm. Kokonaisuutena olotilassa tapahtui valtava muutos, jatkuva tukkoisuus hengitysteissä loisti poissaoloaan ja olo on kevyen energinen. Liikkuminen on helpompaa, kevyempää ja jouhevampaa.

Mutta mitä tein?


Kiinnitin huomiota syömisiini
Siistin ravinnosta “turhat” hiilihydraatit pois. Käytännössä lopetin leivän mussuttamisen ja otin tilalle enemmän proteiinipitoista ravintoa. Lisäksi toteutin pätkäpaastoa 14-16h paastolla, jolloin aikaikkunaa syömiseen jäi 8-10 tuntia. Pätkäpaasto toimi kohdallani todella hyvin ja nälkää esiintyi todella vähän. Perusrunko ravitsemuksessa oli (ja on oltava)kuitenkin kunnossa jo aiemmin, joten muutokset olivat loppuen lopuksi kohdallani aika pieniä.

Otin treenit osaksi arkea säännöllisemmin
Olen toki treenannut jo monta vuotta, mutta ennen projektia treeneissä saattoi mennä välillä parikin viikkoa väliä. Liikuin kyllä joka päivä, mutta en riittävästi. Nyt treenasin jälleen monipuolisesti 2-3x viikossa ja lisäksi toki päivittäiset kävelylenkit koiran kanssa n.5km päivässä. Kehon toimiva aineenvaihdunta tarvitsee liikuntaa!

Toteutin projektia kehoa kuunnellen ja panostin nukkumiseen
Jos jonakin päivänä oli virta vähänä niin skippasin kylmästi treenit seuraavalle päivälle. Jos selkä oli kipeänä niin panostin kehonhuoltoon ja tein treenit myöhemmin. Keho kertoo, milloin se tarvitsee lepoa ja sitä on hyvä osata kuunnella. Toki, tässä asiassa joutuu olemaan tarkkana, että ei keksi itselleen mitä pienimpiä “tekosyitä” jättää treenit välistä. Tietynlainen jämptiys, mutta samalla suopeus tarvitaan, kyse on kaiken tasapainosta!

Hyvän yöunen merkitystä elämässä ei voi korostaa liikaa: Jos nukkuu huonosti, toimii huonosti. Simple as that!
Panostaminen nukkumismukavuuteen, ilta-aikaiseen rauhottumiseen jne. on todella tärkeää. Älypuhelimen nakkaaminen nurkkaan ja ottamalla rentoutusharjoituksia/meditaatiota tilalle niin nukkuminen onnistuu melko varmasti paremmin.

Siinä se suurpiirteittäin oli. Jokaisella lähtötilanne on kuitenkin erilainen ja tämän mallin ei tarvitse toimia kaikille. Esimerkiksi pätkäpaasto on jo paastoamiseen tottumattomalle usein vaikea paikka ja ei välttämättä ollenkaan paras tapa. Tapoja on niin paljon erilaisia ja vuorelle johdattaa niiiiiin monta polkua, että toivottavasti jokainen meistä ymmärtää että asioita voi tehdä monella tavalla ja saavuttaa silti saman päämäärän. Vaa’an lukemaan ei kannata tuiottaa liikaa, sillä se tuo usein mukanaan vain stressiä.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan:
Liiku, syö viisaasti, lepää ja toista tätä, niin teet mahtavia tuloksia! Jokainen aloittaa projektinsa omalta tasoltaan omia tavoitteitaan kohti. Toisinaan hommaa jatketaan, jos tilanne pääsee lipsahtamaan.

Aloita tekemällä pieniä muutoksia, hitaasti. Toista, harjoittele, korvaa vanhat tapasi uusilla ja nauti tuloksista!

Tsemppiä, pystyt siihen!

-Simo