045 146 2096

Blogi

Oletko koukussa sokeriin?

Tiesitkö, että sokeria on piilotettu elintarvikkeisiin yli 50 eri nimellä? Esimerkiksi glukoosi, fruktoosi, tärkkelyssiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi, melassi, dekstroosi, maltodekstriini jne. Tiesitkö sitä, että elintarvikkeet jotka on prosessoitu, sisältävät lähes poikkeuksetta lisättyä sokeria? Tämä on harmillista, sillä sokeri on koukuttavampaa kuin kokaiini. Fysiologisesti tila liittyy mielihyvähormoni dopamiinin eritykseen, mutta siitä lisää myöhemmin. Kun sokeria on joka paikassa ja syömme sitä aamusta iltaan, osin kenties tietämättämme, mitäpä arvelet, aiheuttaako sokerin mussuttaminen väsymystä, voimattomuutta tai pahoinvointia? Puhumattakaan lihomisesta, diabeteksesta, sydän- ja verisuonitaudeista, ym elintapasairauksista. Kukapa ei käyttäisi ketsuppia. Ketsupissa on sokeria keskimäärin 20g/100ml/g kohti. Tämä tarkoittaa että siinä on melkein 9 palaa sokeria! Entäpä

Lue lisää..

Palaudutko sinä tarpeeksi?

Jos palautumista ei tapahdu tarpeeksi, harjoittelu johtaa suorituskyvyn heikkenemiseen ja sitä kautta ylikuntoon. Käytännössä alipalautuneena harjoitteleminen ei ole järkevää, koska sen kehittävyys on kyseenalaista. Lisäksi miksi aiheuttaisit kehollesi lisää stressiä harjoittelemalla alipalautuneena? Jos haluat parantaa kuntoasi, kehittää lihasmassaa tai vaikka pudottaa painoasi, huolehdi siitä että palaudut tarpeeksi. Tämä vaatii usein 7-9h yöunta sekä palauttavia hetkiä päivän aikana. Toki tuloksia tavoteltaessa tämä vaatii usein poistumista mukavuusalueelta, mutta palautuminen on jokatapauksessa tärkeää. Kirjoituksellani en tarkoita sitä että rasva palaa kun menee nukkumaan. Rasvanpoltossa palautuminen on myös tärkeää, että sinun kehosi ja rasvanpoltto toimii tehokkaasti. Rasvanpoltto vaatii liikuntaa, mm. siksi että turvataan lihasmassasi

Lue lisää..

Särkeekö sinulla aamuisin päätä?

Keho on yön jäljeltä luovuttanut kosteutta ihon läpi ja se näkyy nestetasapainon alemisena. Tästä johtuen monella särkee aamulla tai pitkin päivää päätä jolloin päänsärky voi johtua nestetasapainon horjumisesta sekä kivennäisaineiden puutteesta. Kuona aineiden poistoon ja nestetasapainon ylläpitemiseen tarvitaan vettä ja kivennäisaineita. Toki niska/selkäjumit aiheuttaa myös päänsärkyä ja muitakin syitä tälle voi löytyä. Juotko sinä tarpeeksi vettä päivässä? Nyrkkisääntönä noin 1,5-3 litraa vettä päivässä on hyvä määrä. Tosin tähän on yksilöllisiä eroja, johon mm. henkilön hikoaminen vaikuttaa. Kokeileppa seuraavan kerran kun sinulla särkee päätä, jättää särkylääke ottamatta ja juoda vettä, jossa on mineraaleja eli kivennäisaineita. Helpottaako? PS. Muista juoda vettä heti

Lue lisää..

Miksi kannattaa ottaa PT (Personal trainer)

Pt tuo turvaa ja osaamista tavoitteesi saavuttamiseen. Olipa se sitten hyvän olon saavuttaminen, kiinteytyminen, lihasmassan kasvattaminen, painon pudottaminen, painon nostaminen, voiman hankkiminen, liikkuvuuden lisääminen tai melkein mikä vain mikä liittyy liikuntaan, ravitsemukseen tai kehonhuoltoon. Lisäksi pt opastaa sinua tekemään liikkeet oikealla tavalla, koska pelottavan usein varsinkin saleilla näkee, että liikkeitä tehdään väärin tai jopa vaarallisesti. Sitten ihmetellään miksi kehitystä ei tapahdu, tai esim. selkä on kipeä harjoittelusta. Pt:n valinnassa kannattaa tutustua pt:seen tarkemmin. Koulutuskirjo alalle on todella laaja ja seasta löytyy hyvin eritasoisia pt:itä. Pt:n oma motivaatio tekemäänsä kertoo paljon ja hänen kanssaan kannattaa käydä ilmainen kartoitustapaaminen läpi. Mitä jos

Lue lisää..