Oletko koukussa sokeriin?

Tiesitkö, että sokeria on piilotettu elintarvikkeisiin yli 50 eri nimellä? Esimerkiksi glukoosi, fruktoosi, tärkkelyssiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi, melassi, dekstroosi, maltodekstriini jne. Tiesitkö sitä, että elintarvikkeet jotka on prosessoitu, sisältävät lähes poikkeuksetta lisättyä sokeria? Tämä on harmillista, sillä sokeri on koukuttavampaa kuin kokaiini. Fysiologisesti tila liittyy mielihyvähormoni dopamiinin eritykseen, mutta siitä lisää myöhemmin.

Kun sokeria on joka paikassa ja syömme sitä aamusta iltaan, osin kenties tietämättämme, mitäpä arvelet, aiheuttaako sokerin mussuttaminen väsymystä, voimattomuutta tai pahoinvointia? Puhumattakaan lihomisesta, diabeteksesta, sydän- ja verisuonitaudeista, ym elintapasairauksista.

Kukapa ei käyttäisi ketsuppia. Ketsupissa on sokeria keskimäärin 20g/100ml/g kohti. Tämä tarkoittaa että siinä on melkein 9 palaa sokeria! Entäpä sinappi, kyllä on sitä siinäkin. Sinapissa on myös n.20g sokeria 100ml/g tuotetta kohti joka tarkoittaa myös 9 palaa sokeria! Yhdessä annoksessa (15g) on siis yksi pala sokeria. Tämä on vain lyhyt esimerkki, että sokeria on melkein kaikkialla.

Sokerille altistuminen alkaa jo lapsena, tarkemmin ottaen jo raskausaikana, äidin ravitsemuksen mukana. Lastenruuissa on runsaasti lisättyä sokeria, vaikka sitä ei heille virallisesti suositellakkaan. Lapsille syötetään sokeria eri muodoissaan ja harvempi kyseenalaistaa sen, että antaisinko lapselle sokeria. Mainonta lisää sokerin kulutusta ja kaikki tuotteet tehdään värikkäiksi ja houkuttelevaksi ulkomuodoltaan, jolloin se koetaan turvalliseksi. Tämä sokerialtistus jatkuu koko lapsuuden, teini-iän ja aikuusuuden, aina kuolemaan saakka. Tähän voi vaikuttaa itse, jos vaan viitsii.

Kun syödään sokerilla kyllästettyä ravintoa, sivussa juodaan hedelmämehuja/ limppareita, syödään ruokailun päälle jälkiruokaa, kenties vielä muutama karkki välipalaksi, niin sokeria tulee päivässä hyvin paljon. Pahinta on se, että ihmiset eivät tiedosta miten paljon sokeria he syövät. Osin tosiaan siksi, että sitä on piilotettuna ihan joka paikkaan.

Entäpä sitten light- ja kevyt tuotteet. Kyllä, onhan niissä saatu rasvan osuus pieneksi, mutta rasvan osuus on korvattu sokereilla ja muilla keinotekoisilla lisäaineilla. Joten jätä nämä suosiolla kauppaan.

Sokerin saanti elimistölle ei ole välttämätöntä. Sen sijaan hiilihydraattien saanti elimistölle on välttämätöntä. Se, mistä hiilihydraatit ravinnossa otat, on sinun käsissäsi. Kyse on valinnoista joita jokainen tekee itse.

Sokerista irrottautuminen on vaikeaa ja vierotusoireet voivat olla voimakkaita. Vähentäminen on kuitenkin helppoa kun katsoo, mitä tuote sisältää. Parasta on se, että kun sokerit saa ruokavaliostaan vähennettyä minimiin, kaikki alkaa pikkuhiljaa maistua voimakkaammalle ja jopa makeammalle. Kokeile itse, niin yllätyt miten ruoka voi olla hyvää ilman lisättyä sokeria!

Kaikille on tärkeää olla terve. Kun syöt terveellisesti niin voit hyvin, eikä jatkossa tarvitse kärsiä niin todennäköisesti erilaisista sairauksista. Joku viisas sanoi joskus, että maksa paremmasta ruuasta nyt enemmän, tai maksa lääkäristä ja lääkityksestä myöhemmin. Nämä ovat elämän pieniä valintoja, jotka vaikuttaa jokaiseen aivan varmasti jossain elämän vaiheessa.

Ps. Muista, että hedelmät, marjat ja vihannekset ovat turvallisia käyttää sellaisinaan, eikä niistä ole haittaa, koska niissä on kuitu mukana.

Mm. tähän asiaan perehdytään tarkemmin valmennuksissani. Kohti hyvää oloa- valmennus ja erillinen ravintovalmennus saatavana palveluna suoraan kotiisi!

Kohti hyvää oloa -valmennus