045 146 2096

Kohti hyvää oloa -valmennus

 

 

 

Mitä jos kaloreita ei laskettaisi ja silti paino pysyisi kurissa, tai se jopa putoaisi? Mitä jos harrastaisit liikuntaa mistä oikeasti pidät? Mitä jos ravitsemus oikeasti antaisi virtaa päivääsi? Haluaisitko mukaan elämäntapamuutosvalmennukseen joka vaikuttaa elämääsi kokonaisvaltaisesti?

Tule mukaan, kohti hyvää oloa -valmennus on täällä!

Monipuolinen liikunta, joka tapahtuu sinun haluamallasi tavalla. Ravitsemus, jolla parannetaan jaksamistasi, eikä kuitenkaan lasketa kaloreita. Unen optimointi, jolla tuetaan sinun jaksamista arjen ja koko elämäsi haasteissa. Lisäksi keinoja palautumisen tehostamiseen, jotta sinä voisit paremmin. Näistä näkökohdista syntyi kohti hyvää oloa valmennus.

Säännöllinen liikunta ja järkevästi toteutettu ravitsemus tuo mukanaan monia terveyshyötyjä, joilla voidaan vaikuttaa jaksamiseesi ja toimintakykyysi tehokkaasti. Kun huomioon otetaan myös uni ja palautuminen, kasassa on paketti, jolla saadaan aikaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. 

Kävisinkö grillikioskilla vai kokkaisinko jotain terveellistä?

Elämäntapasairaudet, kuten 2-tyypin diabetes, verenpaine ongelmat, hapenottokyvyn heikkeneminen, suolisto-ongelmat sekä monet muut johdannaiset sairaudet ovat usein kytköksissä liikunnan puutteeseen ja huonoon ravitsemukseen. Lieneekö sattumaa, että suolisto-ongelmat ovat nousseet räjähdysmäisesti viimeisten vuosikymmenten aikana, jolloin ruokateollisuus on valtautunut suuriin mittoihin. Ruokateollisuus tuottaa ruokaa, joka on pääsääntöisesti ravintoaineköyhää. Suurella kalorimäärällä täytettyä höttöhiilaria ja huonolaatuista rasvaa; kyllästettynä lisäaineilla jotka mm. aiheuttaa himoa ruokaa kohtaan.

Ihmiset syö tätä ravintoa hyvässä uskossa ja samalla he ihmettelevät miksi ovat väsyneitä, ylipainoakin on kertynyt ja elintapasairaudet nostaa päätään. Mitä jos ravitsemuksessa keskityttäisiin terveelliseen ja jaksamista tukevaan ravintoon, eikö tämä olisi järkevää? Entäpä kaloreiden laskeminen? AIheuttaako se aivan turhaa stressiä, koska painonhallinnan kannalta se ei ole edes välttämättä tarpeellista. Toki, jos ravitsemustottumukset ovat aivan retuperällä, eikä ole mitään käsitystä ateriarytmistä, annoskoosta ja suuhun laitetaan kaikkea mitä eteen tulee, niin siinä vaiheessa kaloreiden laskeminen voi tulla kysymykseen. Mitä jos ravintovalmennus toteutetaan niin, että sinulta ei oteta mitään aluksi pois? Päinvastoin, ravintoa lisätään ja pikkuhiljaa muutetaan mikäli sille on tarvetta. Olet varmaan kuullut, että ei saa syödä sitä eikä tätä, eikä kukaan oikein tiedä että mitä nyt saisi syödä. Ravintovalmennuksessa noudatetaan “kultaista keskitietä”, pyritään siihen että suurin osa ravinnosta olisi hyvää ja terveellistä, mutta se ei tarkoita että ei saa syödä makkaraa, voita, rypsiöljyä, margariinia, karkkia, pitsaa, maitoa ym. kaikkea mistä yleensä puhutaan ja mietitään niiden aiheuttamia ongelmia. Kokonaisuus on tärkeää.

Tässä valmennuksessa lähtökohtaisesti ei lasketa kaloreita. Miksi aiheutettaisiin elämäntapamuutoksen aikana turhaa stressiä jo monien muiden suurien muutosten lisäksi? Painonhallinnassa painoa pystytään pudottamaan jo sillä, että muutetaan ruokailutottumuksia säännöllisiksi, järkeviksi ja niitä noudatetaan. Ja vaikka lipsumisia ja erehdyksiä sattuukin välillä, niihin ei takerruta liikaa. Ravitsemus järkevästi toteutettuna tukee energian saantia, väsymyksen hallitsemista, toimintakykyä, unen saantia ja vaikuttaa jopa lihassärkyihin. Muistetaan kuitenkin tämän kaiken ohella että ruuasta tulee myös nauttia, sillä kaiken ei tarvitse olla täydellistä. 

Kuntosalille, onko nyt aivan pakko?

Monet ajattelevat että kun harrastaa liikuntaa, ainoa keino on mennä kuntosalille, hikoilla siellä puolikuolleeksi ja toiveissa samalla olisi muutaman kilon pudottaminen. Asian ei tarvitse olla näin. Jokaiselle on tärkeää löytää oma mielekäs keino toteuttaa liikunnan harrastamista, olipa se sitten kuntosaliharjoittelua, kehonpainoharjoittelua, lenkkeilyä, pyöräilyä, luistelua tms, kunhan se on vaan itselle innostava, mielekäs ja sopiva. Kukaan meistä ei jaksa suorittaa sellaista liikuntaa pitkään, mistä ei itse pidä. Kaikki harjoittelu tulisi myös aloittaa tukikudoksien vahvistamisella, sillä se ennaltaehkäisee loukkaantumista liikunnan aikana ja normaaleissa arjen vaaratilanteissa (liukastuminen, kompastuminen tms.) Arkiliikunnan hyödyntäminen harjoittelussa on järkevää. Ajatteleppa joskus niin, että kun tulee aika leikata nurmikkoa, tehdä halkoja, tai vaikka pestä ikkunoita, niin ottaisit sen liikunnan kannalta. Samalla tulee tehtyä kenties tylsäkin kotityö ja saat liikunnan tuomat edut kuin kylkijäisinä kaupan päälle.

Kun liikunta on monipuolista, se ylläpitää toimintakykyäsi tehokkaasti. Hyvä kunto koostuu nimittäin mm. kestävyydestä, lihaskunnosta, liikkuvuudesta, tasapainosta ja koordinaatiosta. Hyvä kehonhallinta perustuu hyvään ryhtiin ja hyvä ryhti puolestaan auttaa ehkäisemään selkä- ja niskasärkyjä.  Monipuolinen harjoittelu siis kannattaa!

 

“Pitää keretä tehdä vielä tuo homma! Noh, nukun tänä yönä pari tuntia vähemmän..”

Unta voidaan optimoida monella eri tavalla. Useimmat tietävät yleiset vinkit uneen: Huoneen viilennys ja pimennys auttaa jo monia. Sitten kun ruetaan ajattelemaan unen optimointia pitemmälle, kysymykseen tulee stressin hallinta, sängyn ergonomia, sisäilman laatu ym. monet vaikuttavat tekijät. Näillä kaikilla voidaan vaikuttaa uneesi positiivisesti.

Kaikilla toki ei unen tai unen saannin kanssa ole mitään ongelmia, mutta näillä vinkeillä hekin saavat apua jos uniongelmat jossain elämän vaiheessa vaivaavat. Kun uneen mennään vielä hieman syvemmälle jo iltarutiineilla, tietyillä ravintoaineilla ja erilaisilla unta häiritsevillä tekijöillä voidaan vaikuttaa unen laatuun. Kaikki haluaa nukkua hyvin, se on välttämätön edellytys jaksamiseen. Jos aikasi ei riitä, älä ikinä tingi unesta. Tingi jostain muusta.

Minähän palaudun! .. ainakin luulen niin

Palautuminen ja uni sotketaan usein keskenään. Tämä on harha, jota kaikki ei ymmärrä.

Palautuminen on toimintakyvyn kannalta tärkeää, sillä jos palautumista ei tapahdu, poltat itsesi ennenpitkää loppuun. Sinulla voi olla tapa, jonka luulet olevan itsellesi palauttava, mutta se ei sitä todellisuudessa ole. Hyvä esimerkki on alkoholi, monet juovat satunnaisesti iltaisin ennen nukkumaan menoa oluen, viinilasillisen tai vaikka lonkeron. Kyllähän se voi auttaa rentoutumaan ja nukahtamaan, mutta tiesitkö että palautumiseen se vaikuttaa negatiivisesti? Alkoholi nimittäin laskee palauttavan unen määrää. Palautumista voidaan optimoida monella eri tavalla ja tärkeää on löytää itsellesi toimiva vaihtoehto. Tiesitkö, että jäähdyttely harjoittelun jälkeen edesauttaa palautumistasi? Tai että, päivän aikana olisi hyvä olla palauttavia hetkiä? Muun muassa nämä asiat on hyvä ottaa huomioon, kun halutaan tehostaa palautumista.

Pienillä askelilla saavutetaan suuri elämäntapamuutos

Hyvinvointi Komiksen “Kohti hyvää oloa” valmennus tähtää sinun hyvinvointiin, olosi parantumiseen ja tavoitteesi saavuttamiseen. Tavoitteesi voi olla esimerkiksi painon pudottaminen, elämäntapamuutos, kiinteytyminen, lihasmassan kasvatus, terveellisemmät elämän tavat, hyvä olo, tai jokin muu tavoitteesi. Valmennus mukautuu tavoitteesi mukaan. Sinun tavoitteesi ohjaa valmennusta ja valmennuksen aikana saat lukuisia paloja, joista sinä voit valita itsellesi toimivimmat. Valmennuksen edetessä voit saavuttaa muutoksia: Terveellisemmät elämäntavat, energisyyden lisääntyminen, kehon tuen, liikkuvuuden ja lihaskunnon parantuminen, unen parantuminen, kehonkoostumuksen muuttuminen, painon putoaminen, kestävyyskunnon parantuminen, lihassärkyjen vähentyminen ja ennenkaikkea hyvää oloa!

Valmennuksen alussa ja lopussa testataan liikkuvuutesi ja kuntotasosi sekä tehdään kehonpainolla tehtävät lihaskuntotestit. Tulosten perusteella saat henkilökohtaisen juuri sinun tavoitteitasi tukevan harjoitusohjelman liikunnan harrastamiseen ja ohjelma päivitetään kerran valmennuksen aikana, jolloin saat toisen harjoitusohjelman. Lopputesteillä selvitetään mitä vaikutuksia ollaan saavutettu liikunnan osalta. Valmennuksen aikana saat kirjallisia palasia, jotka sisältää tietoa ravinnosta, unesta, palutumisesta sekä liikunnan harrastamisesta. Saat myös kirjalliset kehonhuolto-ohjeet, jotka auttavat sinua kehosi hyvinvoinnissa. Lisäksi käytössäsi on valmentajan puhelin/viestituki koko valmennuksen ajan.

Liikunta tapahtuu täysin sinun ehdoillasi. Voit itse päättää, miten haluat sitä harrastaa. Kuntosalille ei tarvitse mennä, jos et sitä halua. Kehonpainoharjoittelu ja sen muunnelmat ovat täysin mahdollisia harjoittaa kotona tai melkein missä vain. Valmennuksessa voin ohjata sinua myös kotonasi, tai vaikka metsäpolulla.

Tehtäväni valmentajana on tukea sinua elämäntapamuutoksessasi. Valmennus sopii niin painonpudottajille, elämäntapamuuttujille, toimintakyvyn ylläpitäjille, lihasmassan kasvattajille kuin kiinteytyjille. Kaikille löytyy varmasti jotain uutta, sinun tavoitteesi määrittää mihin suuntaan valmennusta viedään ja myös ne keinot, mitkä juuri sinulle on järkevää painottaa tavoitteesi saavuttamiseksi. Kyseessä on yksilövalmennus, mutta valmennus on mahdollista järjestää myös pienryhmille. Kysy tarjousta, jos haluat palvelun pienryhmälle.

Tee sinäkin elämäntapamuutos ja aloita matka kohti hyvää oloa jo tänään!

Palvelun hintatiedot:

Hinnasto