Palaudutko sinä tarpeeksi?

Jos palautumista ei tapahdu tarpeeksi, harjoittelu johtaa suorituskyvyn heikkenemiseen ja sitä kautta ylikuntoon. Käytännössä alipalautuneena harjoitteleminen ei ole järkevää, koska sen kehittävyys on kyseenalaista. Lisäksi miksi aiheuttaisit kehollesi lisää stressiä harjoittelemalla alipalautuneena?

Jos haluat parantaa kuntoasi, kehittää lihasmassaa tai vaikka pudottaa painoasi, huolehdi siitä että palaudut tarpeeksi. Tämä vaatii usein 7-9h yöunta sekä palauttavia hetkiä päivän aikana. Toki tuloksia tavoteltaessa tämä vaatii usein poistumista mukavuusalueelta, mutta palautuminen on jokatapauksessa tärkeää.

Kirjoituksellani en tarkoita sitä että rasva palaa kun menee nukkumaan. Rasvanpoltossa palautuminen on myös tärkeää, että sinun kehosi ja rasvanpoltto toimii tehokkaasti. Rasvanpoltto vaatii liikuntaa, mm. siksi että turvataan lihasmassasi säilyminen painonpudotuksen aikana.

Lihaksen kasvatuksessa ja kunnon parantamisessa kysymys on superkompensaatiosta, jota ei tapahdu silloin jos harjoittelet alipalautuneena. Superkompensaatio tarkoittaa sitä että kehosi “korjaa” itsensä harjoittelun seurauksena paremmalle kuntotasolle palautumisprosessin aikana. Tästä johtuen harjoittelu seuraavalla harjoittelukerralla voi tuntua hieman kevyemmältä samalla intensiteetillä harjoitellessa.

Mukavaa ja palauttavaa viikonloppua!